Választói regisztrációs kampány. Forrás: Planned Parenthood |
Az aktivisták minden ajtón bekopogtatnak a szomszédságokban, elmennek az egyetemekre, templomokba, beszélnek a buszmegállókban ácsorgókkal, és kitöltetik velük a regisztrációs cédulát, amit majd összegyűjtve leadnak a gyűjtőállomásokon. A megközelítés, amit többnyire "állampolgári részvételnek" hívnak, stratégiai lehetőség a bevonásra, a szemléletformálásra. Erre Magyarországon pl. A Város Mindenkié tett kísérletet a 2010-es választások előtt a hajléktalan emberek körében.
A törvények természetesen tiltják, hogy a közösségszervezők, illetve civil szervezeteik egy jelölt érdekében politikai kampányt folytassanak, de közvetett módon (és leginkább a kétpárt-rendszernek köszönhetően), befolyással lehetnek a választások kimenetelére: mivel a közösségszervező szervezetek kampánycéljai és a Demokrata Párt agendája között sokszor van átfedés, ezek a szervezetek nagyobb valószínűséggel regisztrálnak potenciális demokrata szavazókat.
Nem véletlen, hogy a kiterjedt tagságán keresztül hatalmas befolyással bíró Association of Community Organizations for Reform Now (Közösségi Szervezetek Egyesülete a Reformért Most, ACORN) a 2008-as elnökválasztás előtt rengeteg támadást kapott. Regisztrációs cédulák meghamisításával vádolták őket, mert a válsztás vesztesei úgy érezték, a regisztrációs kampány Barack Obama elnök malmára hajtotta a vizet. (A vádak végül hozzájárultak a szervezet megszűnéséhez.)
Az átfedések miatt számos közösségszervező szervezet tudatosan támaszkodik a potenciális demokrata szavazókra toborzás, illetve kampánya támogatói bázisának építéséhez. Bevett gyakorlat például, hogy egy szervezet hozzáférést kap egy nyilvános szavazói adatbázishoz (rengeteg információval, kezdve név, telefonszám, cím, nem, kor, hányszor ment el szavazni), amit a szolgáltató további, kereskedelmi úton beszerezhető adatokkal tesz még jobban elemezhetővé. A program a vásárló által megrendelt paraméterek alapján listát generál, amiből a cégek és a politikai szervezetek mellett már a közösségszervező non-profit szervezetek is telefonhívásokat kezdeményeznek (phone banking): kampányszerűen felhívnak több száz embert, és arra kérik őket, hogy regisztrálják magukat a választások előtt, támogassák a szervezet kampánycélját, hívják fel választott képviselőjüket, vagy váljanak taggá.
Az adómentességet élvező amerikai non-profit szervezeteknek rengeteg fajtája van. A pártpolitikai tevékenységet nem folytató szervezetek is megtalálják a módját annak, hogy - választói regisztrációs kampányokkal, workshopokkal és a szavazók mobilizálásával - hatékonyan lobbizzanak, illetve a választások környékén mozgósítsanak a tagjaik számára fontos ügyeken keresztül. A szervezetek sokszor kapcsolatot építenek ki olyan non-profit szervezetekkel is, akik aktívabbak a politikai kampányokban (mert más adójogi státusszal rendelkeznek). A montanai gazdák jogaiért, a tiszta víz, és az egészséges élelmiszer védelmében fellépő Northern Plains Resource Council (Északi Síkságok Erőforrás Tanácsa, NPRC) és egy lobbi csoport, a Montana League of Rural Voters (Vidéki Szavazók Montanai Ligája) együttműködése ennek egy kreatív példája.
Olvasd el angolul.
No comments:
Post a Comment